Mijn eerste ervaringen als docent Zelfervaring
Mijn eerste ervaringen als Docent Zelfervaring/ Artez Hogeschool/opleiding Muziektherapie
Ervaring en winstpunt één; wat heerlijk om weer zoveel met muziek bezig te zijn.
Muziek is zo heerlijk. Het doet iets met jezelf. Het creëert ruimte, rust en energie.
Van oorsprong ben ik muziektherapeut maar na mijn afstuderen ben ik me meer gaan toeleggen op de ervaringsgerichte methodieken Psychodrama en Voice Dialogue, omdat ik met deze methodieken beter uit de voeten kon/kan als trainer en coach in organisaties.
Deze zelfervaringslessen geven mij het zetje om muziek weer meer te gebruiken. Het is namelijk een geweldig medium om toe te voegen aan mijn werkwijze. Maar op een of andere manier voelde ik tot nu toe hierin een drempel. Het tweede winstpunt wat ik ervaar van deze nieuwe baan.
Maar wat is nu precies zelfervaring? Wat gebeurt daar? Die vraag krijg ik vaak.
In de lessen voor de derde jaars coach ik de studenten in hun eigen leervragen gericht op persoonlijke ontwikkeling. Als aankomend therapeut is het essentieel jezelf goed te kennen. Bijvoorbeeld in thema’s als intimiteit, contact, zelfexpressie, feedback, grenzen, samenwerking, leiderschap, creativiteit, empathie, kwetsbaarheid. In de lessen bied ik de studenten ervaringen aan die met deze thema’s te maken hebben. We onderzoeken wat het men hen doet, hoe ze zich verhouden tot deze thema’s en ze worden uitgenodigd hier stappen in te maken.
In het muziek maken met elkaar kom je onmiddellijk al deze thema’s tegen, kun je er mee spelen en is de feedback heel helder. Dat is het mooie van dit medium. De andere methodieken waarmee ik werk zijn heel krachtig in het aanbrengen van ordening en inzicht in innerlijke en systemische processen.
Deze combinatie van methodieken, die ik allemaal in de lessen mag gebruiken, is dus echt top!
Wat de lessen ook zo leuk maakt zijn uiteraard de studenten.
Wat een leuke mensen die studenten. Al zo wijs en zo scherp en oprecht in aandacht voor elkaar. Betrokken en toegewijd, nieuwsgierig en leergierig. Van de derde jaars studenten kreeg ik in hun evaluatie ook mooie feedback terug. Ze ervaarden veiligheid en gelijkwaardigheid, vonden mijn positieve energie, humor en speelsheid fijn, en de toevoeging van andere methodieken. Deze elementen hielpen hen mooie stappen te maken in hun leervraag.
Deze lessen heb ik gemist toen ik meer dan 25 jaar geleden deze zelfde opleiding deed. Het is mooi dat ze deze lessen hebben toegevoegd. Sowieso is de opleiding zo ontzettend gegroeid en zit zo goed in elkaar. Veel bewondering voor.
Winstpunt en ervaring drie:
Door deze nieuwe functie maak ik nu deel uit van een team hele goede en bevlogen professionals.
De eerste rit bij de derde jaars zit er op. De pre-master studenten heb ik in April nog een hele week. Waarin ik fijn samenwerk met collega en hoofd van de afdeling Carola Werger.
Ik kijk uit naar meer. Yeah!